Förebyggande tandvård – en investering för en god munhälsa!

Verktyg för att rengöra tänderna ordentligt

En god munhälsa betyder mycket för människans livskvalité och självkänsla.

Vad innebär det och hur upprätthåller man då en god mun och tandhälsa. Det handlar om att ta hand om dina tänder och tandkött regelbundet och på rätt sätt för att minska risken för karies, tandlossning och andra tandproblem både kortsiktigt och längre fram i livet.

Den viktigaste tandvården är den du gör själv hemma. Allt handlar om att upprätta dagliga tandvårdsrutiner för att bibehålla en bra munhälsa.

Här kommer några tips och praktiska råd hur du håller dina tänder friska

1. Borsta tänderna regelbundet – Borsta minst två gånger om dagen med en fluortandkräm. Använd en mjuk tandborste och borsta i cirkulära rörelser. Borsta också tungan för att minska dålig andedräkt. Läs mer om hur man borstar tänderna på bästa sätt.
  2. Använd tandtråd eller tandstickor för att ta bort plack och matrester mellan tänderna.
  3. Använd munskölj, det hjälper till att minska mängden bakterier i munnen och bidrar till att stärka dina tänder. Välj ett munskölj som inte innehåller alkohol, det kan torka ut slemhinnorna i munnen.
  4. Ät en hälsosam kost - Undvik att äta mat och dryck som innehåller mycket socker och syra som kan skada tänderna. Ät istället en balanserad kost med mycket grönsaker, frukt och fullkornsprodukter.
  5. Besök tandläkaren regelbundet - Gå till tandläkaren och tandhygienisten regelbundet för kontroller och rengöring av tänderna. Tandhygienisten tar bort tandsten och missfärgningar .Tandläkaren kan upptäcka tandproblem tidigt och ge råd om hur man kan förbättra sin tandhälsa.
  6. Undvik tobak - Tobak kan skada tänderna och öka risken för tandproblem och sjukdomar.

För mer information och fakta om munhälsa, läs artikeln i tidningen Vetenskap & Hälsa.

Vad är munhälsa?

Termen används för att beskriva tillståndet av din muns hälsa som består av tänder, tandkött, tunga och slemhinnor. Det handlar om att ha en god tuggförmåga så att man kan tillgodogöra sig kosten. Tänder är också viktigt för vårt tal och en viktig del av utseendet. God munhälsa är viktigt för din livskvalité och självkänsla.

Vad kan en dålig munhälsa leda till?

En dålig munhälsa kan leda till en rad olika problem, inklusive karies (hål i tänderna), tandlossning, dålig andedräkt, infektioner i tandköttet, förlust av tänder, och allmän inflammation i munnen. Forskning har även kopplat dålig munhälsa till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och lunginfektioner.

Vad kan orsaka dålig munhälsa?

Dålig munhälsa kan orsakas av flera faktorer, den vanligaste orsaken är medicinering. Men också munandning kan orsaka besvär särskilt nattetid. Bristande tandborstning och tandtrådning, dålig kost och överdriven konsumtion av socker och syra, rökning och användning av tobak har negativ påverkan på munhälsan. Diabetes och vissa mediciner kan orsaka muntorrhet som i sin tur kan minska munnens egen förmåga till självrengöring på grund av minskad salivbildning.

Varför är det viktigt med god munhälsa?

Det bidrar till att förebygga tandproblem som karies och tandköttsinflammation, vilket kan leda till smärta, tandförlust och försämrad tuggfunktion. God munhälsa är avgörande för att upprätthålla en frisk och välfungerande kropp.