Tandsten - ett av de vanligaste problemen med våra tänder!

Par som borsta tänderna

Tandsten kan beskrivas som en hård, gultonad eller vitaktig beläggning på tänderna och tandköttskanten som består av kalcium och fosfater. När den sedan blir hårdare kan den skifta till en mera gulbrun färg det sker om du dricker mycket kaffe, te eller vin. Det är en av de främsta orsakerna till tandköttsproblem och tandlossning, vilket kan leda till allvarliga hälsoproblem.

Vad orsakar tandsten?

Tandsten bildas när plack, en klibbig beläggning som bildas av bakterier i munnen, inte tas bort på rätt sätt. Plack består av saliv, matrester och bakterier som bildar en film på tänderna. Om plack inte tas bort genom regelbunden tandborstning och tandtrådning, kan den mineraliseras och bilda tandsten. Det tar bara ett dygn för placken att bildas och bli hård. Tandsten kan också bildas av andra faktorer, såsom rökning, dålig kosthållning och genetiska faktorer. Det går inte att borsta bort tandsten med en vanlig tandborste. Den måste tas bort av en tandhygienist eller tandläkare. Det är ofta väldigt individuellt hur mycket tandsten man får hos vissa bildas det väldigt snabbt medan andra får lite eller ingen alls.

Det finns två olika sorters tandsten som förkalkar plack på olika sätt. Den ena genom saliven och den andra genom serum.

• Salivsten - Det är den vanligaste sorten tandsten som bildas nära spottkörtlarna tex. på insidan av de nedre framtänderna. Färgen på salivstenen är oftast vit men den påverkas av vad du äter och dricker eller om du använder tobak.
  • Serumsten - Den är svårare att få bort och är redan från början hård och mörk till färgen. Den kan vara svår att upptäcka då den oftast sitter under tandköttskanten.

Hur påverkar tandsten din munhälsa?

Tandsten kan orsaka flera problem för din munhälsa, inklusive tandköttsproblem och tandlossning. Tandsten kan irritera tandköttet, vilket kan orsaka blödning och inflammation. Om tandsten inte tas bort kan det också orsaka tandlossning som i förlängningen gör att man förlorar tänder. Det kan också orsaka dålig andedräkt och missfärgning av tänderna.

Hur tar man bort tandsten?

När den väl har satt sig på tänderna går det inte att ta bort den själv hemma. Det bästa sättet att ta bort tandsten är att besöka en tandläkare eller tandhygienist för en professionell rengöring som utförs med speciella instrument, man brukar skrapa bort tandstenen. Ett annat vanligt sätt är att använda ultraljud som är effektivare och går snabbare, den har en rundad metallspets som vibrerar lätt mot ytan på tanden tills den faller sönder och lossnar. Ju mer tandsten man har desto längre tid tar behandlingen, det gör inte ont men kan upplevas obehagligt. När tandstenen har avlägsnats kan tandläkaren polera tänderna för att ta bort eventuella missfärgningar så att resultatet blir att dina tänder ser friska och rena ut.

En professionell rengöring tar vanligtvis mellan 30 och 60 minuter och är smärtfri. Läs mer om behandling för tandlossning och tandsten.

Hur kan man undvika att få tandsten?

Det är så individuellt hur mycket tandsten man får och dessutom beroende på andra faktorer som din salivs sammansättning mm. Varje dag sker det bakteriebildningar på tänderna när vi äter och dessa måste tas bort för att tänder och tandkött ska vara friska.

Det bästa sättet att förebygga tandsten är att bibehålla en god munhygien genom att borsta tänderna minst två gånger om dagen i två minuter och använda tandtråd. Det är också bra att använda bra tandvårdsprodukter. Använd en tandkräm med antibakteriella egenskaper för att hjälpa till att neutralisera plack och bakterier.

Kan man ta bort tandsten själv?

Nej, det går inte att ta bort tandsten själv hemma. När den väl har bildats måste den tas bort av tandläkare eller tandhygienist.

Gör det ont att ta bort tandsten?

Nej det gör inte ont att ta bort tandsten men det kan däremot upplevas lite obehagligt och ibland ilar det i tanden men det brukar gå över snabbt.

Kan man få bedövning när man tar bort tandsten?

Man brukar normalt inte behöva ge bedövning om tandstenen sitter ovanför tandköttskanten. Det kan däremot göra ont när man tar bort tandsten som sitter under tandköttskanten och då kan man behöva ge bedövning.

Vad är skillnaden mellan tandsten och plack?

Plack och tandsten är båda ansamlingar av bakterier och matrester som bildas på tänderna, men det finns några viktiga skillnader mellan dem.

Plack är en mjuk, klibbig beläggning som bildas på tändernas yta. Det består huvudsakligen av bakterier som bildas kontinuerligt och kan lätt tas bort genom regelbunden tandborstning och användning av tandtråd.

Tandsten är en hårdare form av plack som har mineraliserats och fäst sig på tändernas yta. Den bildas när placken inte tas bort. En annan viktig skillnad är att plack kan gå tillbaka av sig själv medan tandsten inte gör det. Om plack avlägsnas genom noggrann munhygien, kan tandköttet återhämta sig och den underliggande emaljen kan förbli frisk. Å andra sidan måste tandsten tas bort med speciella verktyg av tandläkare eller tandhygienist.

Hur mycket kostar det att ta bort tandsten?

Priset kan variera från 1000 kr och uppåt beroende på hur mycket tandsten man har. Om det är mycket som skall tas bort kan det behövas flera besök hos tandhygienisten.