Visdomständer - problem, orsaker och behandling

Tandtråd, tandstickor och tandborste

Visdomständerna är de sista tänderna som ska bryta fram när vi nått vuxen ålder, oftast sker det mellan 16-25 år. De flesta får fyra visdomständer men vissa får inga alls. En av fem får problem när visdomständerna börjar växa fram. Många upplever det som väldigt obehagligt och smärtsamt, särskilt om det blir en långdragen process. Oftast brukar besvären gå över av sig självt efter några veckor. Men ibland kan det bli så smärtsamt och problematiskt att visdomstanden kan behöva dras ut och i vissa fall kan det även bli nödvändigt att operera ut tanden. I den här artikeln belyser vi några vanliga orsaker varför man får ont i en visdomstand, vilka symtom som som brukar uppkomma och några råd vad man kan göra själv för att lindra smärtan. Dessutom får man veta när det är lämpligt att dra ut eller operera en visdomstand och hur det går till.

Animerad röntgenbild av visdomstand

Vanliga orsaker till att man får ont i en visdomstand

Visdomständerna kan vara riktigt jobbiga när de håller på att växa fram och ska tränga igenom tandköttet. Det finns flera orsaker till att man får ont i visdomstanden, här nämner vi några.

• Området runt själva visdomstanden blir ömt och svullet.
  • Det är trångt i tandraden så att visdomstanden inte har plats att växa ut, vilket kan göra att den börjar växa snett eller trycka mot den intilliggande tandkronans rötter.
  • Eftersom visdomständerna kommer upp så långt bak i tandraden är det svårt att borsta och hålla rent vilket ökar risken för inflammation i tandköttet och orsakar smärta.
  • Det kan lätt samlas bakterier i små fickor som bildats runt visdomstanden, vilket ökar risken för kariesangrepp.
  • En vanlig komplikation är Perikoronit, som är en inflammation som uppstått kring en delvis framvuxen visdomstand.
  • Bitsår: Ibland är visdomstandens tuggyta täckt av en tunn tandköttshinna. När du ska bita ihop kan den tand som sitter i motsatt käke orsaka irritation i tandköttet så att det uppstår ett bitsår. Det är vanligast i underkäken men det kan också hända att man biter sig i kinden så att den blir svullen och sårig. Svullnaden som uppstår kan sedan leda till svårigheter att gapa och äta.
  • Cystor: Det är inte alltid som visdomständer växer fram utan ligger kvar i käkbenet och förblir inbäddade där under resten av livet. I dessa fall brukar man sällan drabbas av några problem med sina visdomständer. Dock händer det ibland att hinnan som omger tandkronan fylls med vätska och då bildas det en cysta som kan beskrivas som ett vätskefyllt hålrum. Eftersom cystor inte brukar göra ont är det vanligt att de upptäcks av tandläkaren vid en vanlig undersökning när man gör en röntgen. Cystor kan utöva tryck mot visdomstanden så att den flyttar sig under käkbenet och den kan också göra så att tanden framför visdomstanden börjar flytta på sig. I båda fallen kan det orsaka spänningar i tänderna. Cystor kan också bli inflammerade och svullna upp på grund av bakterier som kommit in. Om det har bildats en cysta vid visdomstanden brukar man operera bort både tanden och cystan. Hålet efter cystan och tanden brukar läka ihop efter några månader.
  • Hål: Visdomständernas placering långt bak i munnen gör det svårt att komma åt och rengöra ordentligt. Det gör det lättare för karies att bildas och tillslut blir det hål i tanden.
  • Tandböld: I samband med att visdomständer ska tränga fram kan det bildas en tandböld. Det är en sorts tandinfektion som innebär att det bildats var kring tandens rötter. Det handlar om att pulpan, käkbenet eller tandköttet har inflammerats. En tandböld brukar växa under några dagar tills den spricker. När man fått en tandböld brukar man uppleva ihållande och bultande tandvärk, svullnad i ansikte eller hals. Smärtan brukar förvärras när man äter eller sväljer. En obehandlad tandböld kan ibland göra att infektionen sprids till käkbenet, då kan det bildas en fistel i tandköttet. Om du misstänker att du har en tandböld bör du direkt söka hjälp hos en tandläkare för behandling.

Vanliga symtom på att en visdomstand växer fram

Visdomständer är de tänder som tar längst tid att bryta fram. Eftersom själva tillväxtprocessen sker stegvis kan det ofta ta flera veckor. Tecknen på att visdomstanden är på väg att komma upp är att man upplever irritation, ömhet och svullnad i tandköttet. Efter ett tag kan det övergå till molande värk eller stark smärta vilket kan variera från person till person. Det är också de tänder där man får mest problem och komplikationer i samband med framväxten.

Inflammation och bakteriebildning

När visdomstanden väl har trängt fram kan det bildas fickor i tandköttet där bakterier samlas. Detta kan leda till att det uppstår en inflammation i tandköttet. Några vanliga symtom att visdomstanden är inflammerad kan vara att området är svullet och gör ont. Du kan även få feber och svullnaden kan sträcka sig ut mot kinden, ner i halsen eller upp mot örat. Ibland kan även tungan bli svullen och inflammationen kan nå ända ned i halsen och svalget. Det kan göra att du upplever att det känns svårt att andas.

Vad kan man göra själv om man har ont i en visdomstand?

Här är några råd hur man kan lindra smärta.

• Prova att kyla området där du har ont med is vilket brukar ha en bedövande effekt. Lägg isen mot käken i omgångar och upprepa tills värken minskar.
  • Ta vanliga smärtstillande läkemedel som ibuprofen och paracetamol när du har värk i visdomstanden. Det hjälper till att lindra smärtan.
  • Ibuprofen eller NSAID brukar vara effektiva eftersom de minskar inflammation.
  • Använd en salva som är bedövande, det finns att köpa på apotek.
  • Använd munskölj eller gel som är bakteriedödande, till exempel klorhexidin munskölj.

Dessa åtgärder kommer att hjälpa till att lindra smärtan tillfälligt men är inte hela lösningen. Om problemen inte avtar är det bäst att uppsöka tandläkare eller tandhygienist och boka en tid för en undersökning.

När ska man söka vård för visdomstand?

Om symtomen håller i sig under en längre tid bör du kontakta din tandläkare. Skulle svullnaden röra sig mot halsen och ge dig andningsbesvär eller om du får feber är det viktigt att söka akut hjälp omgående.

Hur vet man om en tandinfektion spridit sig och är akut?

Tecknen på att en infektion är allvarlig är, förutom det som nämndes tidigare, att det är svårt att svälja, öppna munnen, vrida huvudet eller har svårigheter att andas. Om febern stiger och blir hög och fler symtom dyker upp och som snabbt blir värre är också tecken på att det är en allvarlig infektion. Då bör man skyndsamt söka akut hjälp hos en tandläkare.

När behöver man ta bort en visdomstand

Bakterier som samlas i tandköttsfickorna runt visdomstanden gör det lättare att få karies, vilket kan leda till att det uppstår en inflammation i tandnerven eller att käkbenet blir infekterat. I båda fallen bör tanden dras ut. Om du har mycket besvär som återkommer med dina visdomständer kan det också vara en anledning till att dra ut visdomstanden. Rådgör alltid med din tandläkare vad som är lämpligt att göra i ditt fall.

Hur går det till att dra ut en visdomstand

När en visdomstand är inflammerad måste området först spolas rent och rengöras från alla bakterier. Det är också vanligt att man får en antibiotikabehandling för att få ner inflammationen, sedan kan man dra ut visdomstanden.

Många är rädda att det skall göra ont att dra ut en visdomstand, men det finns idag bra teknik att använda och vanlig lokalbedövning som gör det nästan helt smärtfritt. Tandläkaren gör en röntgen för att se om tanden vuxit ut på rätt sätt, då är det enklare att få grepp om tanden.Tandläkaren brukar använda en speciell tång för att gripa tag runt tanden, som han sedan vickar och drar försiktigt med. Ibland måste man rotera tanden för att rötterna skall släppa så att det går lättare att avlägsna den. I vissa fall kan man behöva dela tanden i flera bitar för att kunna dra ut den, det gör man med en liten specialanpassad borr. När allt är klart och tanden är utdragen sköljs området med koksaltlösning. Såret kan ibland behövas sys ihop med en tunn tråd, då får man komma tillbaka till kliniken för att avlägsna stygnen.

Operation av visdomstand

Om visdomstanden inte går att dra ut måste man operera bort den. Den vanligaste orsaken är att den har böjda rötter eller att den inte har vuxit igenom tandköttet tillräckligt så att man kan komma åt med en tång för att dra ut den. Ibland upptäcks det via en röntgen att visdomstanden av någon anledning kommer att bli svår att dra ut och då blir operation den bästa lösningen för att avlägsna tanden.

Förberedelser innan operation, tandläkaren tar röntgenbilder och går igenom hur man ska förbereda sig inför själva operationen.

Operation av en visdomstand sker alltid under lokalbedövning. Det innebär att man är vaken och medveten under själva ingreppet och dess förlopp. Bedövningen gör så att man inte känner någon smärta i ingreppsområdet. Vid behov får man mer bedövning.

Så här kan en operation gå till

• Tandläkaren bedövar hela området.
  • Sedan görs ett snitt i tandköttet.
  • En borr används för att avlägsna tanden från käkbenet.
  • För att göra det enklare att få bort tanden brukar man dela upp den i flera delar.
  • Slutligen sys såret ihop.
  • En operation brukar ta mellan 15-45 minuter.
  • Tandläkaren kommer att ge dig instruktioner och råd om vad du ska tänka på efter ingreppet.

Råd efter ingreppet

Undvik att äta, dricka eller skölja munnen innan bedövningen har släppt, vänta gärna minst 2 timmar. När bedövningen har släppt kan det göra ont när man gapar eller tuggar vilket är normalt. Det är vanligt att det kan uppstå lättare besvär eller komplikationer i området där tanden har suttit, som svullnad och ömhet.

Man brukar ha ont och vara svullen i 2-4 dagar, en del får feber men det brukar gå över efter några dagar. Det kan också börja blöda dagarna efter ingreppet. Vanligtvis levrar sig blodet och bildar en hinna som fungerar som skydd för såret. Om det skulle blöda mer än 5 dagar bör man kontakta tandläkaren för ett besök. De flesta besvär brukar gå över inom 14 dagar. Man kan behöva vara sjukledig från arbetet 2-3 dagar.

Tänk på det här de första dygnen
  • Var noga med att följa din tandläkares råd och var noga med munhygienen.
  • Ät helst flytande eller halvflytande föda under det första dygnet.
  • Undvik sura drycker som kan orsaka sveda och obehag i såret.
  • Undvik fysisk aktivitet de första dygnen för att undvika att blödningar uppstår.
  • Borsta tänderna som vanligt men undvik att röra vid sårområdet med tandborsten eller tungan.

Läkningstid

När en tand har dragits ut bildas ett hål i käkbenet där tanden har suttit. Tandköttet kommer sakta att börja växa igen över hålet men det kan ta några veckor. Läkningstiden kan variera beroende på individen och ingreppets omfattning.

Viktigt att hålla rent

Efter man dragit ut en visdomstand är det viktigt att hålla rent omkring hålet. Man brukar rekommendera att skölja med 0,1% klorhexidinlösning som finns att köpa på Apoteket. Skölj morgon och kväll i några dagar, därefter bör det gå bra att börja borsta lite försiktigt med tandborsten. Undvik att använda tandkräm i samband med sköljningen med klorhexidin, det kan minska den antibakteriella effekten.

Om du har problem med dina visdomständer eller är i behov av rådgivning är du välkommen att kontakta oss