Vad ska man göra om man har ont i tandköttet?

Tandtråd, tandstickor och tandborste

Om du har ont i tandköttet är den vanligaste orsaken att du kan ha fått en tandköttsinflammation, sk.Gingivit. Några andra vanliga tecken kan vara att tandköttet är rött, svullet och har lätt för att blöda, till exempel när du borstar tänderna. Men smärta eller ömmande tandkött kan också ha andra orsaker. I den här artikeln försöker vi täcka in det mesta du behöver veta om olika orsaker och påverkansfaktorer till tandköttsinflammation, vilka symtom som brukar uppkomma och olika sätt att behandla Gingivit.

Det finns många orsaker till varför man får ont i tandköttet

• Den vanligaste orsaken till att man får ont i tandköttet är att det har bildats plack, vilket är bakteriebeläggningar som är vita och klibbiga och som sätter sig mellan och runt dina tänder, främst längs tandköttskanten. Bakterierna påverkar tandköttet negativt och kan leda till inflammation i tandköttet.
  • Parodontit - är den allvarligaste formen av tandköttsinflammation som kan leda till förlust av tänder vilket gör att det uppstår skador på vävnad och på benet som stöder tanden.
  • Afte - eller aftösa sår kan vara en annan orsak som visar sig som en eller flera små blåsor i munnens slemhinnor. När dessa sedan brister och bildar sår på tungan eller tandköttet gör det väldigt ont. Läs mer om afte här
  • Det kan också handla om dåligt anpassade tandproteser, broar eller tandställningar som kan irritera eller skava och ge upphov till inflammation eller sår på tandköttet.
  • Smärta i tandköttet kan också bero på en infektion som kan behöva behandlas med antibiotika. Personer som röker och snusar får minskad blodcirkulation i tandköttets vävnad och därför blir de mer känsliga och mottagliga för infektioner.
  • Under den tid som visdomständerna växer upp kan det ibland uppstå fickor i området runt tanden som är svåra att rengöra. Då är det lätt att det samlas bakterier där, vilket också är en orsak till att tandköttet blir inflammerat.
  • Om man överdriver användningen av tandtråd eller om man trycker för hårt vid borstning kan det leda till skador och orsaka blödning eller svullnad i tandköttet.Tänk på att använda en mjuk tandborste som är skonsam för tandköttet vid borstning. Läs mer om hur du borstar tänderna på rätt sätt.

Övriga faktorer som kan öka risken att drabbas av tandköttsinflammation kan vara hormonella, till exempel under graviditet, menstruation, pubertet eller vid användning av p-piller. Allt detta kan göra tandköttet mer känsligt och orsaka inflammation. Användning av vissa munsköljmedel som kan vara för starka och därmed orsaka irritation. Muntorrhet kan också vara en bidragande orsak, eftersom saliv hjälper till att skydda tandköttet. Om det inte finns tillräckligt med saliv kan det öka risken för att drabbas av infektioner. Vissa sjukdomstillstånd som diabetes och cancer kan påverka tandköttets hälsa på ett negativt sätt. Olika mediciner kan också ha en negativ påverkan, till exempel vissa antiepileptika, blodtrycksläkemedel och kemoterapi. Bristande och dålig kost kan leda till brist på C-vitamin vilket i sin tur kan vara en bidragande faktor till inflammerat tandkött.

Vad är tandköttsinflammation?

Tandköttsinflammation, eller gingivit som det egentligen heter, är en sjukdom i tandköttet som drabbar både barn och vuxna. Eftersom den är så pass vanlig har den blivit en folksjukdom. Det är en tidig form av tandköttssjukdom och den uppstår ofta på grund av ansamlingar av bakterier som bildar beläggningar runt tandköttskanten och på andra svåråtkomliga platser.

Varför blöder tandköttet och vad kan man göra åt det?

Ett blödande tandkött är ett tecken på en pågående inflammation. Plackbeläggningar irriterar tandköttet så att det ser svullet och rött ut som sedan framkallar inflammation och blödningar. Placken finns även mellan tänderna där det är svårt att komma åt med tandborsten. Matrester och plack mellan tänderna är den vanligaste orsaken till inflammation i tandköttet. Därför rekommenderar tandläkaren att man är noga med god munhygien och rengör mellan tänderna dagligen. Läs mer om förebyggande tandvård. Sjukdomen visar sig ofta genom blödningar i samband med tandborstning eller när man använder tandtråd eller tandstickor. En annan bidragande orsak till tandköttsinflammation och tillbakadraget tandkött är användning av snus, speciellt på området där snuset läggs. Det är viktigt att du pratar med din tandläkare om du misstänker att du lider av inflammerat tandkött som inte går över. En obehandlad inflammation kan nämligen, i värsta fall, leda till tandlossning s.k Parodontit, läs mer om tandlossning

Det går att behandla och förebygga!

Gingivit är den första fasen av tandköttssjukdomar med den goda nyheten att den är fullt behandlingsbar och den går att förebygga! En tandköttsinflammation som upptäcks på ett tidigt stadium är oftast lätt att ta hand om själv genom att upprätta en god tandvårdsrutin. Om inflammationen inte är akut kan man låta en tandhygienist göra en professionell rengöring och avlägsna alla bakterier och beläggningar från tandytorna. Man undersöker också om det finns risk för att inflammationen har gått så lång att det börjat leda till tandlossning. Tandköttsinflammation i sig är inte farligt om det behandlas i tid.

Det bästa sättet att behandla och förebygga inflammation i tandköttet är att se till att upprätthålla en god munhygien. Läs mer om förebyggande tandvård. Tandläkaren brukar rekommendera att man borstar tänderna två gånger om dagen i 2 minuter med fluortandkräm, använda tandtråd och ibland också mellanrumsborstar för att hålla rent runt och mellan tänderna. I vissa fall kan man också rekommendera tandkräm och munskölj som innehåller bakteriedödande medel och som kan hjälpa till att minska bakterierna i munnen och motverka inflammation. Läs mer om olika munsköljmedel På detta sätt kan du undvika att drabbas av tandköttsinflammation. Läs mer, så här borstar man tänderna på rätt sätt och så här använder du tandtråd och tandstickor. När man har ont på ett visst område i tandköttet upplever många obehag och undviker därför att borsta på det ömmande området med det förvärrar bara situationen. Detsamma gäller om tandköttet blöder, inflammationen beror ju på att bakterier behöver avlägsnas så det är viktigt att fortsätta den dagliga rengöringen.

Hur lång tid tar det innan inflammation i tandköttet går över?

Redan efter några dagars noggrann borstning och rengöring mellan tänderna brukar det kännas bättre och svullnaden minskar om inflammationen är lindrig. Om tandköttsinflammationen pågått en tid behöver den behandlas av en tandläkare eller en tandhygienist som först rengör det inflammerade området, då kan tandköttet läka och återgå till ett friskt stadie igen efter några dagar upp till en vecka. Det kräver dock att du fortsätter att upprätthålla en god munhygien själv hemma annars är det risk att problemen återkommer.

När bör man söka hjälp?

Det är viktigt att söka hjälp om du har problem med ditt tandkött som inte går över. Om tandköttet är rött och svullet och blöder mycket eller om du upplever att tandköttet dragit sig tillbaka är det ett tecken på att inflammationen pågått en längre tid. Det är vanligt att symtomen visar sig en bit in i sjukdomsförloppet. Därför är det viktigt att behandla för att undvika ytterligare komplikationer. Det bästa är att boka en akuttid hos din tandläkare för en undersökning för att bedöma ditt vårdbehov och hur omfattande en eventuell inflammation är. Om det var länge sedan du besökte en tandläkare kan det vara lämpligt att samtidigt göra en fullständig undersökning och röntgen av dina tänder.

Så ta hand om ditt leende!

Vad ska man göra om man har ont i tandköttet?

Om du har ont i tandköttet kan det bero på en inflammation i tandköttet. En tandläkare eller tandhygienist gör rent under det svullna tandköttet och tar bort plack och tandsten från tandytorna. Det räcker oftast för att inflammationen ska läka. Du kan också själv behandla inflammationen genom att ha en god munhygien och borsta tänderna morgon och kväll och använda tandtråd och munskölj.

Varför har jag ont i mitt tandkött?

Smärta i tandköttet beror oftast på tandköttsinflammation (gingivit) – som gör att tandköttet blir rött och svullet och har lätt för att blöda. En tandköttsinflammation som pågår under en längre tid kan leda till tandlossning.

Är det farligt med inflammation i tandköttet?

Gingivit är inte farligt och kan läka helt utan bestående skador om det behandlas i tid.

Hur blir man av med inflammation i tandköttet?

Tandköttsinflammation brukar i de flesta fall läka av sig självt efter några dagar genom att hålla en god munhygien. Men om tandköttsinflammationen inte går över kan du behöva boka behandling hos en tandläkare.

Hur lång tid tar det för tandköttsinflammation att gå över?

För att tandköttsinflammationen skall gå över är det viktigt att man fortsätter att ha en god munhygien, annars kommer tandköttsinflammationen tillbaka inom 2-3 veckor.